۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

به بهانه اسیدپاشی های مکرر


جرمی مانند اسید پاشی اگرچه در طول تاریخ همیشه وجود داشته است اما قطعا دلایل بسیاری سبب شده اند تا امروز ما با موج شدیدی از ارتکاب این جرم مواجه باشیم.جرمی که به دلیل ماهیت بسیار خشن و کریه آن آسیبی که به فرد قربانی و نیز جامعه وارد می کند بسیار شدیدتر از بسیاری جرایم دیگر است.و از سوی دیگر نیز خیلی بیشتر از اینکه در مجرم بخواهیم راهکارهای مقابله با این پدیده را بیابیم باید به بررسی جامعه و راهکارهای اجتماعی بپردازیم.
1.در یک سیستم قضایی نقض در تعریف یک جرم و نیز عدم وجود مجازات مناسب باآن می تواند نقش زیادی در افزایش ارتکاب آن جرم ایفا کند.در جرم اسید پاشی تنها قانونی که به طور خاص به این موضوع پرداخته است لایحه قانونی مربوط به پاشیدن اسید مصوب  16/12/1337 می باشد که قسمت ابتدای ماده به دلیل تصویب قانون مجازات اسلامی نسخ ضمنی شده است اما قسمت اخیر آن همچنان قابل اعمال است.علاوه بر اینکه مواد قانونی مربوط به قصاص عضو نیز در این زمینه وجود دارد.که به دلیل عدم امکان اجرای آنها در عمل مجازات محسوب نمی شوند.تنها مجازاتی که این روزها شاید بیشترین مبنای صدور رای را تشکیل میدهد احکام مربوط به دیه است که از قدرت بازدارندگی بسیار کمی برخوردار است .بنابراین جای خالی قانونی دقیق و صریح در خصوص جرم اسید پاشی که متناسب با دنیای امروز و فراوانی وقوع این جرم باشد به شدت احساس می شود.

2. در یک نگاه سطحی و سریع تشدید مجازات بهترین و سریعترین راهکار به نظر می رسد.باید دقت کرد اگرچه از مهمترین کارکردهای مجازات ارعاب مجرمین آینده است اما عوامل بسیار دیگری در تاثیر گذاری یک مجازات  در ظاهر سنگین و شدید ، دخیل است.از آنجمله میتوان به عدم آشنایی مردم با مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی، نفوذ تفکرات مردسالارانه در لایحه های مختلف اجتماع،وضعیت نابسمان مردم از لحاظ روانی،وسردرگمی مردم در گذار از سنت به مدرنیته اشاره کرد. شناخت این عوامل و تلاش در جهت رفع آنها قطعا میتواند بیشترین نقش را در افزایش تاثیر گذاری مجازاتها داشته باشد اجرای مجازاتهای سنگین به تنهایی اگرچه ممکن است به شکل موقتی سبب کاهش جرم شود اما راهکار نهایی نیست و خودش به نوعی می تواند آستانه  خشونت پذیری جامعه را بالا ببرد.
3.افزایش آگاهی جامعه از طریق ارائه آموزشهای عمومی به مردم برای شناخت اسید ،انواع آن و نحوه رفتار اولیه با فرد اسیب دیده  و یا تشخیص موقعیتی که احتمالا مجرم قصد دارد اقدام به اسیدپاشی کند. و از سوی دیگر مجهز کردن کلیه بیمارستانها،درمانگاهها و کلینکها به تجهیزات و دانش لازم برای انجام اقدامات پزشکی سریع در جهت بهبود فرد آسیب دیده
4. بخش عمده ای از مقابله با جرم را پیشگیری از وقوع آن تشکیل می دهد.متاسفانه در حال حاظر بسیاری از تهدیدات کلامی از سوی مردم و گاه از سوی نیروهای انتظامی و قضایی بی اهمیت تلقی شده و پیگیری جدی در مورد آنها صورت نمی گیرد.در صورتیکه شرایط باید به نحوی فراهم شود تا در صورت وقوع هرگونه تهدیدی قربانی و اطرافیانش به سرعت اقدام به طرح شکایت کنند و نیروهای انتظامی و قضایی نیز در کوتاهترین زمان برخورد لازم را انجام دهند.
قطعا تمام موارد فوق باید در کنار هم بررسی شوند و به آنها پرداخته شود تا بتواند تاثیر گذار باشد.جرمی مانند اسید پاشی سطح وسیعی از جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد.از قربانی و خانواده اش گرفته تا اطرافیان و همشهریها و در سطح کلان آن به دلیل پوشش خبری گسترده تمام کشور را درگیر میکند و احساسات گروه عظیمی از مردم تحت تاثیر قرار میگیرد و دقیقا به همین دلیل برخورد با آن نیاز به یک هم اندیشی سریع،دقیق و هوشمندانه میان تمام نهادهای اجتماعی دارد تا نتیجه مطلوب کسب گردد.

این مطلب در ویژه نامه تپش(روزنامه جام جم)مورخ 19/5/90 نیز به چاپ رسیده است*

۱ نظر:

  1. قوانين ما مشكلات زيادي دارند....
    اميدواريم روزي برسد كه براي هر جرم و اتفاقي قوانيني داشته باشيم منصفانه...

    پاسخحذف