۱۳۹۳ بهمن ۱۴, سه‌شنبه

دختر گمشده - Gone Girl




این فیلم جنبه های برجسته زیادی دارد که احتمالا از آن خوانده اید، برای من اما، مهمترین ویژگی اش در به تصویر کشیدن رابطه زناشویی و دچار شدنش به رخوت و سستی و  پس از آن واکنش هردو طرف به این مشکل است.
فیلم به خوبی نشان می دهد ادمهای یک قصه همیشه سفید یا سیاه نیستند! داستان به شکلی پیش می رود که اول از زن متنفر می شوی سپس
شوهر را مقصر می بینی، و در نهایت هر دو را!
واقعیت همین است! زندگی به همین پیچیده گی  است! مقصر هرگز تابلوی " من گناهکارم" به دست ندارد. و به همین دلیل برای من همیشه سختترین کار دنیا قضاوت کردن بوده است.
گاهی هردو طرف حق دارند! گاهی یک طرف بیمار است و نمی داند، گاهی طرف مقابل شجاع نیست، و گاهی من، تو، یا او نمی دانیم( یاد نگرفته ایم) چه باید بکنیم! 
اما آنچه فیلم به وضوح به تفسیر می کشد، اسارت در زندگی زناشویی است. زن و شوهری که عاشقانه زندگی را آغاز کرده اند، در چشم برهمزدنی ، آرامش هم را می گیرند،یکدیگر را خلع سلاح کرده و به اسیری می گیرند. پس از آن هم پرچم پیروزیشان  بلند است که از میدان جنگ سرافراز بیرون آمده اند.
اما درست مثل زندان، که اسرا به هر طریقی راهی برای فرار می یابند( حتی اگر به واسطه کشیدین چند نخ سیگار یا نوشیدن یک فنجان نوشیدنی باشد) زن/ مردی که روحش در خانه اسیر است، راه فرار را پیدا می کند، حتی اگر به اندازه چندثانیه نگرسیتن به پنجره خانه همسایه باشد. 
کاش شجاعت روبرو شدن با ترسهایمان را پیدا کنیم تا دیگری را از ترس تنها نماندن به اسارت نگیریم.


۲ نظر:

  1. خیلی جالبه که اصلا مواردی مثل حمایت بی چون و چرای مردم و به خصوص رسانه‌ها از اون زن رو ندیدید و یا بلاهایی که سرِ شوهران قبلیش آورده و انتقاد ریز فینچر به سیستم قضایی آمریکا و امکان سواستفاده گسترده زنان از اتهام تجاوز به مردان.
    دوستان فمینیست رادیکال شدیدا به این فیلم اعتراض کرده بودن و به نظرشون فیلم ضد زنی بود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز، هر مطلبی از یک دیدگاهی نوشته می شود. مطلبی که من نوشتم در راستای بررسی حقوقی موضوع ویا به دنبال تایید یا رد سیستم قضایی نبود. نگاه من کاملا و صرفا معطوف به رابطه زناشویی بود در این فیلم. اما اینکه فمنیستهایی اعتراض کردند و فیلم را ضد زن دانسته اند، قطعا حق آنهاست. من فیلم را ضد زن ندیدم. و از طرفی هم معتقد نیستم سیستم حمایتی کشورهایی مانند آمریکا غلط است. هر سیستمی هر قدر هم قوی قطعا نقاط ضعفی دارد. اما نکته مهم این است که ببینیم این سیستم در دفاع از قربانیان خشونت چقدر موفق بوده و در مقابل چند مورد مشابه این فیلم ممکن است اتفاق بیوفتد.

      حذف