۱۳۹۰ بهمن ۱۶, یکشنبه

هراس از حق


*مهریه* شاید تنها موردی باشد که کفه قوانین خانوادگی را کمی به سود زنان تغییر میدهد. بر طبق قوانین مردان حق مطلق در خصوص طلاق دارند,ریاست خانواده با آنهاست،فرزندان تحت ولایت آنها  هستند،می توانند مانع اشتغال همسرانشان بشوند،میتوانند در آن واحد همسران متعدد داشته باشند و و و .اما در مقابل تمام اینها قانونگذار زنان را فقط مستحق مهریه دانسته است.
مردان از اکثر حقوقشان به راحتی دفاع می کنند و آنها را مطالبه می کنند اما زنان ما حتی در برخورداری از حق مهریه هم تردید دارند.این تردید از آنجا ناشی می شود که وقتی در مهمانی نشسته ایم همگی شروع به سرزنش فلان خانمی می کنند که مهریه اش را مطالبه کرده است و یا اینکه عجب زن بی حیایی که به همشرش گفته است مهریه اش را می خواهد (حالا هرچند هم که به شوخی گفته باشد) و یا اگر بشونیم زنی مثلا ماهی یک سکه به عنوان مهریه از همسرش دریافت می کنند او را زنی سنگدل و سرکش می خوانیم.
نتیجه اش شده است انبوه پرونده هایی که زنان فقط بعد از وقوع اختلاف و به عبارت دیگر در زمان جنگ مهریه اشان را می خواهند و یا از آن به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن مرد برای طلاق توافقی استفاده می کنند.
 بسیاری از زنان پابه پای همسرانشان کار می کنند و زمانی که موفق به خرید ملکی یا خودرویی می شوند اگر قبول کنند که سند را به نام هر دو تنظیم نمایند اقدام به بذل مهریه خود هم می کنند.در حالیکه در واقع در ازای سهمی که به نام آنها می شود خودشان پول پرداخت کرده اند.
علاوه بر اینها رسانه ها نیز(چه در فیلمها و سریالها و چه در انواع گزارشهای خبری) به شدت زنانی را که در خصوص مهریه خود اقدام می کنند تقبیح می نمایند
به عبارت دیگر زنان خود را واقعا مستحق دریافت مهریه نمی دانند.آنها خودشان هم میگویند" اگر مرا مجبور نمی کرد این کار را نمی کردم..و یا "من نمی خواهم اذیتش کنم" و خیلی سخنان دیگر که همگی نشان از عذاب وجدان زنان ما برای  دریافت مهریه دارد.
خوب است بدانیم زنان به محض وقوع عقد ازدواج مالک مهر می شوند و هیچ عاملی نمی تواند در این حق خللی وارد کند.و باید بدانیم مهریه مال روزهای جنگ نیست.یک زن هر زمانی که بخواهد می تواند طلبش را از همسرش مطالبه نماید و قطعا نباید هیچ کس را بابت آنچه حق اوست سرزنش و محکوم کرد.
پی نوشت:این مطلب به هیچ عنوان در دفاع از مهریه های سنگین و خارج از توان مردان که به شکلی غیر واقعی و فانتزی در جامعه مرسوم شده است؛ نمی باشد.

۲ نظر:

  1. خب اين از همان عقايد مردسالارانه‌ي حاكم بر جامعه‌ي ما سرچشمه مي‌گيرد، مهريه را كي داده كي گرفته و ...همه اين‌ها دليلي بر آن است كه انگار قرار نيست مهريه گرفته شود...راستش نمي‌دونم چطور ميشه آن چيزهايي كه به صورت عرف تعريف مي‌شوند رو از بين برد و عقايد و رفتارهاي صحيح رو جايگزينشون كرد...ولي به گمونم بهتره از خودمون شروع كنيم و اگر شنيديم خانمي مهريه‌اش را در صلح و صفا خواشته ازش دفاع كنيم ...تا شايد كم كم حداقل براي خودمان جا بيفتد...

    پاسخحذف
  2. متاسفانه هیچ چیزی به تساوی تقسیم نمی شود . مرد می تواند از احساس مادری سوءاستفاده کند، فرزند را وجه المصالحه قرار دهد و همه جوره از زن باج بگیرد ، زنی که باج ندهد ، مادری بیرحم و قسی القلب نامیده می شود ، در حالیکه مردی که در ازای مورد بخشش قرار گرفتن مهریه حضانت فرزند را به مادر میدهد، فردی فرصت طلب و خفیف شمرده نمی شود.
    متاسفانه ....

    پاسخحذف