۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه

زنها و جبران نقص قوانین

دخرتک 4-5 سالی بود که ازدواج کرده بود.و به دلایل مختلف با همسرش دچار مشکل شده بود.درآمد او تنها پولی بود که در خانه خرج می شد ومی گفت همسرش همیشه درآمدش را خرج امور خودش می کرده.می گفت همه می گویند معتاد است ولی او باور ندارد.می گفت 3 سال است هیچ رابطه جنسی باهم نداشته اند. مرد صبح زود از خانه می رود و شبها بعد از نیمه شب بر می گردد و فقط وقتی پول میخواهد سراغی از او می گیرد و هزاران مشکل دیگر.


بارها با من برای گرفتن وکالت در طلاق و یا طلاق توافقی مشاوره کرده بود.هر بار یا خودش پی قضیه را نگرفته بود یا همسرش راضی نشده بود.چند روز پیش تماس گرفت و گفت که طلاق گرفته است.پرسیدم چگونه راضی شده است همسرش و پاسخش جالب بود.

به همسرش گفته بود در صورتی که طلاق بگیرند حاظر است به مدت یک سال هزینه اجاره خانه و مخارج خانه را پرداخت کند و با هم زندگی کنند تا او در این مدت فرصت پیدا کند بدهی هایش را بپردازد.همسرش نیز پذیرفته بود.به دادگاه رفته بودند و در عرض چند ساعت طلاق گرفته بودند.

میگفت قاضی دادگاه وقتی مرد بیرون از اتاق بوده است گفته همسرت اعتیاد شدید دارد و همین که تو با چنین بهانه ای توانستی او را راضی به طلاق کنی نشانه همین اعتیاد شدید است.

میگفت بعد از محضر و ثبت طلاق شروع کرد به گفتن اینکه من به این راحتی ها از خانه نمیروم و تا پول زیادی از تو نگیرم می مانم.می گفت من هم حرفی نزدم.خداحافظی کردم و مستقیم به کلانتری رفتم و اقدامات لازم برای تهیه صورتجلسه و تعویض قفل خانه را انجام دادم. و ... تمام.

و این یعنی:

1. زنها وقتی استقلال مالی داشته باشند بسیار راحتتر می توانند به تغییرشرایط فکر کنند.آنها لازم نیست بمانند و بسوزند به امید سرپناهی و لقمه نانی......کاش این خطر را زنهایی که بعد از ازدواج خانه نشین می شوند و می گویند همسرشان اینقدر درامد دارد که آنها نیازی به کار کردن نداشته باشند لمس می کردند.

2. وقتی جای حمایتهای قانونی خالی است ،وقتی قوانین ما دست و پای زنان را می بندد و اجازه طلاق نمی دهد،زنها مجبور میشوند تا به حقه دست بزنند.

3. وقتی کار دیگری از دستمان بر نمی آید به شیوه ای باید متوسل شد.حتی باید دروغ گفت.اما هنر دروغ گفتن آنگونه که برای طرف مقابل قابل باور باشد را نیز نباید دست کم گرفت .



۵ نظر:

  1. چه هوشمندانه...كاش زنان ما پي به اهميت اين استقلال مالي كه گفتيد مي‌بردند...

    پاسخحذف
  2. جراای میلی برای تماس در وبلاگ نگذاشتید؟

    پاسخحذف
  3. خیلی پست قشنگی بود. ممنون که نوشتیش

    پاسخحذف
  4. با درود به شما
    با توجه به اینکه کتابهای زیادی در مورد حقوق زنان (مخالف و موافق) در این سایت قرار گرفته و خواهد گرفت، دوست داریم از رهنمودهای شما که درباره حقوق زنان مدت هاست فعالیت میکنید استفاده کنیم و پروژه نوپای پارسی گفت را به شما معرفی میکنیم. کتابهایی را که برای معرفی مفید به فایده میدانید و یا کتاب هایی که معتقدید از لحاظ محتوایی بی ارزش هستند را معرفی کنید. همچنین اگر از نظر فنی انتقاد یا پیشنهادی برای ما داشتید استقبال میکنیم. ما به منابع خوب و ارزشمندی از کتابهای قدیمی و جدید حوزه حقوق زن دسترسی داریم که بی تردید ارائه آن ها در سایت به همراه یک معرفی اجمالی، کمک بزرگی به محققان پارسی زبان حوزه حقوق زنان در داخل و خارج خواهد کرد. ما در این راه تعصبی نداریم و از تمام کتابهای تألیف شده قبل و بعد از انقلاب در مورد حقوق زبان به زبان فارسی (اعم از تحقیق، تألیف و ترجمه) استقبال میکنیم.
    در صورت صلاحدید تمایل با قرار گرفتن لینک ما در سایت ارزشمند شما، توجه فعالان و نویسندگان حوزه حقوق زن نیز به این سایت جلب و از کتابها استفاده و ما نیز از رهنمودهای آن ها استفاده خواهیم کرد. وبلاگ ما بدون تبلیغ است و هیچ هدف تجاری را دنبال نمیکند.
    برقرار باشید و بردوام، مهست دادار نیکی افزای

    پاسخحذف