۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

بازی دخترونه - بازی پسرونه

دیشب همسر و پسرم در حال بازی بودن(کشتی گرفتن و حسابی بزن بزن کردن) که طبق معمول پسر نازپرورده من با اندک تلنگری به گریه افتاد و به شکایت پیش من اومد. همسرم هم ناراحت از گریه های فراوان او بازی را رها کرد و رفت.پسرم که پشیمان شده بود در حال خواهش بود که پدر دوباره بازی را ادامه دهد.
پدر: نه پسرم ظاهرا تو بازیهای پسرونه رو دوست نداری. بیا بشین با هم خاله بازی کنیم.
پسر:با جیغ و فریاد :مگه من دخترم؟ من دوست دارم بازی پسرونه کنیم.ولی نباید منو محکم بزنی.
پدر: نمیشه.بازی پسرا اینجوریه .اگه نمی خوای بازی های دخترونه می کنیم.
و من فقط با تعجب به این مکالمه گوش می کردم و تنها تونستم بگم:پسرم بازی دختونه و پسرونه نداره.اگه الان کشتی گرفتن دوست نداری می تونیم بازی دیگه ای بکنیم .
و به فکر فرو رفتم که افکار سنتی مردانه که همه چیز را تفکیک جنسیتی می کند تا قلب و روح و جان مردان ایران نفوذ کرده است.حال هرچه قدر که روشنفکر باشند و تحصیلکرده و امروزی.و واقعا فرزند من کدام استدلال را خواهد پذیرفت؟

۳ نظر:

  1. می بینی؟!آدم حالش چقد بد می شه؟ بعد هم بدتر اینه که وقتی سر فرصت و در آرامش باهاش حرف می زنی، شروع می کنه به توجیه کردن که منظور من این بود و اون بود و تو اشتباه می کنی.

    پاسخحذف
  2. به !كجاي كاري عزيزم؟!!من تازگي فهميدم پسرم علاقه شديدي به خواباندن ني ني خيالي اش داره و كاملا هم از ايفاي نقش مادرانه اش لذت ميبره..شايد بد نباشه واقعا يه كم تو بازي كردن هه نقش هاي پسرانه و دخترانه مورد توجه واقع بشه..ولي خوب منع كردن بچه ها هم از بازي كه دوست دارند اصلا درست نيست..

    پاسخحذف
  3. خانم عزیز، چن پست از وبلاگتان را دیدم و تبریک میگم که تیزبینی خوبی دارید. سئوالی هم داشتم: آیا انتظار دارید که تفاوت بین دختران و پسران ناپدید شود؟ یعنی دخترانه و پسرانه نداشته باشیم؟ بعید می دانم که اینکار شدنی باشد. حتی اگر شدنی باشد، باز هم تلاش برای آن و غصه خوردن از بودن دخترانه و پسرانه بیفایده است. تصور می کنم کاری که همه وظیفه داریم انجام دهیم این است که دختران و پسران و زنان و مردان، حقوق و ارزش ناعادلانه نداشته باشند. تفاوت بین آنها ممکن است هیچ وقت از بین نرود و در تمام شئون زندگی اجتماعی هم خود را نشان دهد، ولی می توانیم فاصله حقوقشان و فاصله ارزششان را کم کنیم. تصور می کنم سرکار بتوانید و مفید باشد که در یک پست این مطلب را به تفصیل کافی بررسی نمائید

    پاسخحذف