۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

مهامنسرای دو دنیا


ژولین.... ولی بهتون خبر می دن؟
دکتر س... کی خبر می ده؟
ژولین.... خدا،شیطان یا تقدیر ، چه می دونم.حتما بالاخره یک کتاب بزرگی وجود داره که توش همه چیز نوشته شده.(تقریبا با خشونت) توی پرونده های شما چی نوشته شده؟
دکتر س ... (پرونده ها را در بغل می فشارد) اطلاعات.
ژولین.... بفرمایید. می دونستم.
دکتر س.... فقط اطلاعات جزیی.مثل روحیه و طبیعتتون،سلامتیتون،داستان زندگیتون. اما نه انتخاب هاتون.(ناگهان دقیق تر صبحت می کند)هر کس با داده های خاصی به دنیا می آد مثل توارث،خانواده،محیط اجتماعی،که همیشه روش سنگینی می کنه.به دهی ،کشوری،زبانی،زمانه ای تعلق داره.همه ی این چیزها شما رو مشخص و از سایرین متفاوت و متمایز می کنه، اما تنها یه چیز و تنها یه چیز شما رو منحصر به فرد و تک می کنه و اون آزادیتونه.شما آزادین،آزاد،متوجهین؟ آزادین که سلامتیتون رو داغون کنین،آزادین که رگ دستتون رو بزنین،آزادین که از که از غم عشق هیچوقت فارغ نشین ،آزادین که تو گذشته تون بپوسین،آزادین که قهرمان شین،آزادین که تصمیمات اشباه بگیرین،آزادین که تو زندگی شکست بخورین و مرگتون رو تعجیل کنین. حرفم رو باور کنین،کتاب تقدیری وجود نداره،فقط چند نشانه روی یک برگه. مقداری اطلاعات.چیزی رو که نمی شه محاسبه کرد آزادی شماست.
مهمانسرای دو دنیا،اریک امانوئل اشمیت، شهلا ریاحی.نشر قطره
من با نمایشنامه های این نویسنده زندگی می کنم.چنان غرق لذت می شم که نمی فهم زمان چگونه می گذره.هیچگاه کتابی این حجم اندک نمی تونه برای من اینقدر حرف برای گفتن داشته باشه.تا آخرین کلمات شگفت زدت می کنه.مثل نوای اسرار آمیز .با هر پاراگراف اون هم دلم می خواست جیغ بزنم.دلم می خواست می تونستم تمام سطور اون رو هم بنویسم.خدا رو شکر که هنوز هیچ چیزی مثل یه کتاب خوب نمی تونه اینقدر من رو سرشار از انرژی کنه.

۳ نظر:

  1. نميدونم پست قبليتون چرا نظراتش فيلتره
    منم ترغيب شدم اون فيلمو ببينم
    راستي دراون سريال عشق رو چه جوري ترسيم كرده بود؟
    برابر و همراه رابطه ؟؟؟ يا جداي اون و .........

    پاسخحذف
  2. خرده جنايتهاي زنا شوهري و نواي اسرار آميز و عشق لرزه از همين نويسنده محشره بايد خونده بشه من اجرا يخرده جنايتهاي زناشوهري تو تئاترشهر ديدم و تقريبا بي هوش شدم

    پاسخحذف
  3. in siteshe:
    http://www.eric-emmanuel-schmitt.com/en/news_en.php?oesec_id=1

    پاسخحذف