۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

مادر خوب یا مادر بد؟

فرزندم 4 ساله شد و من وقتی بعد از برگزاری مراسم تولد او برای خوابیدن به تختم رفتم به یک سوال تکراری فکر می کردم: آیا مادر خوبی بودم؟
در تمام این 4 سال این سوال لحظه ای ذهن مرا رها نکرد.می دانم مادر فداکاری نبودم.هیچگاه خودم را فراموش نکردم.ا ز خواسته ها و تفریحاتم به کلی صرفنظر نکردم.و....و اینها همه در فرهنگ ایرانی یعنی من مادر بدی بوده ام.اما اگر این کارها را نکردم برای این بود که مادر شادی برای پسرم باشم و نه یک مادر افسرده.برای این بود که از جامعه دور نباشم تا وقتی فرزندم نوجوان شد و از خواسته هایش با من حرف زد او را و نیازهایش را بشناسم.و از همه مهمتر اینکه هیچگاه برای کارهایی که برای او کردم او را مدیون خودم ندانم و متهمش نکنم که قدر زحماتم را نمی داند
از دوسالگی به مهد فرستادمش نه برای راحتی خودم بلکه برای آنکه در محیطی شاد اجتماعی شدن را بیاموزد..تلاش کردم به او مهربانی و دوست داشتن را یاد دهم تا بعدها او را در حال جنگ و جدال همیشگی با محیط اطرافش نبینم.تلاش کردم به او یاد دهم حق گرفتنی است و باید برای رسیدن به آن جنگید.و در تمام این مدت اگرچه شاید هرگز خودم را فدا نکردم اما سعی کردم هر کاری می کنم به نفع فرزندم و در راه رشد و آرامش او باشد. و البته موقعیتهای کاری زیادی را از دست دادم.مسافرتهای زیادی را نرفتم.تفریحات زیادی را از دست دادم و ....اما هنوز شادم و سرحال و می خواهم زنگی شادی یه همراه فرزندم و همسرم داشته باشم و اما در تمام این مدت ندانستم آیا مادر خوبی بودم یا خیر. و می دانم دلیلش رسوخ افکار سنتی جامعه ایرانی در اذهان ماست که می خواهیم مدرن زندگی کنیم و حغظ تناسب این دو بسیار سخت است. مادرانی در دنیای مدرن ولی رشد یافته با افکار سنتی ایرانی.

۳ نظر:

  1. (Salma) man avalin nazaro midam! ;) avalan ke to madare khoobi boodi...hich kas toro ba madarhaaye maaha ke moghayese nemikone, to ro ba ham senno salhaat moghayese mikonan...hamin ke jor'at kardi to in dore zamoone ensani ro be in donya biari kheiiiili shoja'e va movafaghi. sanian bedoone dar nazar gereftane dore zamoone ke gaahan adamo MAJBOOR mikone tore khasi bashe, man hanooz nemitoonam ba etminan begam ke oon afkare sonatiye irani bad bood. hanooz rahe bashariyat deraaze va ghalandar bidar! bayad did akhare modernity kojas! :)

    پاسخحذف
  2. حس مادريشايد چيز ديگه اي باشه
    اون كارايي كه شما گفتين برميگرده به پرستارخوب بودن .......
    مادرم را دوست دارم چون كه روحم قسمتي از روح بلند اوست

    پاسخحذف
  3. اگر فرزندتان محبت کافی از شما دیده و دچار کمبود محبت نیست بله شما مادر خوبی بودین، اگر از ته قلبتون از به دنیا آوردنش راضی هستین و اگر حتافقط یک ساعت در روز با او می گذرانید ولی به او عشق می ورزید و خودتان هم احساس عشق می کنید بله. البته من فرزند ندارم و فقط نظرم رو گفتم

    پاسخحذف